Videns- og Innovationspartnerskaber (VIP) er en stor succes. De studerende lærer mere af at samarbejde med andre faggrupper. Designere og handelsøkonomer får bedre idéer i samarbejde med pædagoger, og det er der priser i. To studerende fortæller om deres projekt, som vandt en idékonkurrence i TV2. Af Anders C. Østerby, freelancejournalist Da TV2 i sommer kårede vinderne af en stor idékonkurrence, var det med et hold studerende fra et kursusforløb under VIP på skærmen live i TV2 fra Tivoli i København. Gruppens idé om en fleksibel legeplads, som pædagoger og børn selv kan bygge om, var nemlig så god, at gruppen vandt 30.000 kroner og 40 timers sparring med konsulenthuset Insero i Horsens. Over fem kursusdage fik de studerende – der var både erhversøkonomi- design- og pædagogstuderende – undervisning i at få idéer, blandt andet gennem associationslege. Pædagogstuderende Jeanett D. Vagner fra UCSYD var med i en gruppe, som var på feltdag i en børnehave for at finde forbedringsmuligheder. Forskellige fag ser forskelligt Hun opdagede, at det var i samspillet med de andre faggrupper, at de gode idéer opstod, og hurtigt formede der sig en idé om en legeplads, som ikke står i 20-30 år og forfalder, men som derimod er så fleksibel, at man for få midler kan bygge den om en gang om året eller oftere. “Vi så noget forskelligt. Vi var tre pædagoger, som kunne sige, hvad vi havde brug for i forhold til børns motorik og udvikling. Designeren kunne spørge: kan det se sådan ud? og så videre. Vi havde en god dynamik og en god energi i gruppen. Alle otte deltagere kom hver gang og havde lyst til at få noget til at ske,” fortæller hun. “Pædagoger er da ikke kreative” Annelene Nørgaard Madsen studerer handelsøkonomi med speciale i entreprenørskab på EAL Vejle. Hun syntes, at det som erhvervsøkonomistuderende var en sjov oplevelse at arbejde sammen med pædagogstuderende. “Jeg havde nogle fordomme om pædagoger på forhånd. Vi går selv meget op i kreativitet og innovation, og jeg var forundret over, at der var så mange pædagoger, der havde meldt sig til kurset: “De kan da ikke være kreative,” tænkte jeg. Men de var faktisk ligeså kreative og havde et ligeså stort ønske om at lave et godt produkt,” siger hun. Snæversynet uden de andre Processen med at give idéen form var sjov og udfordrende, fortæller Annelene Nørgaard Madsen. De forskellige faglige baggrunde i teamet gjorde det nemmere at sortere i og skærpe de omkring 100 ideer på blokken. Hvilket altså endte med den fleksible legeplads, Build a ground. “Vi gjorde hinanden skarpere og var alle sammen enige om, at det skulle være DEN idé. Hvis de andre havde været ligesom mig, ville det have givet et snævert syn i udviklingen af idéerne.” VIP-forløbet har bekræftet Annelene Nørgaard Madsen i, at hun gerne vil være iværksætter efter endt uddannelse. Og måske bliver hendes første projekt Build a ground. Hun er i hvert fald sikker på, at idéen er stærk, men pointerer også, at det var i det tværfaglige samarbejdet, at den virkeligt brugbare viden opstod. Næste skridt på vejen til en flyvefærdig virksomhed bliver taget, når gruppen den 1. oktober får sparring hos Insero i Kolding. |