Tværfaglighed gør studerende til flyvefærdige iværksættere Iværksætterkurser med deltagelse af flere forskellige uddannelser og fag giver de bedste muligheder for, at de studerende kan starte reelle virksomheder. Det tværfaglige samarbejde pædagoger og erhvervsstuderende imellem skærper de studerende. Et hold vandt i sommer en idékonkurrence på TV2. Af Anders C. Østerby Da TV2 i sommer kårede vinderne af en stor idékonkurrence, var det med et hold studerende fra blandt andet Erhvervsakademiet Lillebælt på skærmen live fra Tivoli i København. Gruppens idé om en fleksibel legeplads, som pædagoger og børn selv kan bygge om, var nemlig så god, at gruppen vandt 30.000 kroner og 40 timers sparring med konsulenthuset Insero i Horsens. Erhvervsakademiet Lillebælt har i samarbejde med blandt andre flere af landets University Colleges etableret kurser, hvor studerende fra forskellige uddannelsesretninger arbejder sammen. I forårssemesteret 2013 fik et hold erhvervsøkonomi-, design-, og pædagogstuderende over fem kursusdage undervisning i at få idéer, blandt andet gennem associationslege. Fokus på forretning fra starten Pædagogstuderende Jeanett D. Vagner fra UCSYD var med i en gruppe, som var på feltdag i en børnehave for at finde forbedringsmuligheder. Hun fortæller, at der fra starten var fokus på at skabe noget, der kunne realiseres en dag. “Vi havde en drøm om, at vores idé skulle være den bedste. Jeg tror, at ambitionerne ret hurtigt var høje.” Gruppen, som bestod af pædagog-, design-, handelsøkonomi- og markedsføringsstuderende arbejdede godt sammen og skærpede i fællesskab idéen om en legeplads, som ikke står i 20-30 år og forfalder, men som er så fleksibel, at man for få midler kan bygge den om en gang om året eller oftere: Build a ground! Gjorde hinanden skarpere Annelene Nørgaard Madsen studerer handelsøkonomi med speciale i entreprenørskab på EAL Vejle. Hun var overrasket over de pædagogstuderendes kreativitet, og hun er sikker på, at chancerne for, at idéen bliver til noget, er større på grund af det tværfaglige samarbejde, de har haft. “Pædagogerne var ligeså kreative og havde et ligeså stort ønske om at lave et godt produkt. Vi gjorde hinanden skarpere. Hvis de andre havde været ligesom mig, ville det have givet et snævert syn i udviklingen af idéerne,” siger hun. Ikke af samme støbning Build a ground vandt først den interne konkurrence og dernæst TV2s konkurrence, hvor prisen var 30.000 kroner og 40 timers professionel sparring. Første skridt er en dags iværksætterkursus for begyndere og let øvede hos konsulenthuset Insero i Kolding. Innovationschef Karsten Lumby Jensen fra Insero sad i dommerpanelet i TV2. Han vurderer idéen sådan: “Det unikke ved projektet er, at det bryder med den gængse forretningsmodel for legepladser og legeredskaber. Så idéen har i sin grundsubstans stort potentiale, siger han og pointerer, at gruppens sammensætning har haft en stor betydning for den foreløbige succes. “De er ikke af samme støbning, men supplerer hinanden godt. De kender også hinandens og deres egne begrænsninger, og ingen kan alting selv, så det er en stor styrke i sig selv. Det er en stor mundfuld at starte en virksomhed, men de er godt rustet allerede, fordi de bruger hinanden så godt.” |